Det där med att fly.

Hur flyr ni verkligheten? Vad gör ni precis innan det blir kris för att hålla er på rätt sida om verkligheten? 
   Jag läser. Det är iof inget ovanligt med tanke på att jag ofta läser, och tycker om att läsa, men jag läser på ett annat sätt. När känslolivet är kaotiskt på ett sätt som får mig att inte kunna känna efter hur jag mår, när jag inte vet om jag kommer spy, gråta eller skada mig själv. När jag behöver en paus. Då läser jag.
   Jag minns att jag har fått ganska mycket skit för det av vuxna människor som sade sig veta bättre. Dom kallade det verklighetsflykt och att det var lika illa som att fly in i ett beroende av olagliga eller lagliga substanser. Jag är bara delvis böjd att hålla med. Nej det är inte bra att fly, oavsett om man flyr till narkotikans, svältens eller böckernas värld. Men jag flyr nog alla gånger jag har chans att välja till böckernas istället för att skada mig själv. Och jag har alltid undrat, om var så illa, att ni likställde det med att knarka, varför tog ni inte tag i problemen som låg bakom mitt behov av verklighetsflykt?

Jag anser mig ändå vara ganska lyckligt lottad på den här punkten, jag lär mig massor och eftersom jag har en lite pervers böjelse för facklitteratur så är det ju inte så att jag bara läser strunt. Jag tror nog att jag har böckerna att tacka för mycket, mina fina betyg och mycket annat.

Men, kom ihåg att det varrierar. Det är inte alla dagar som jag klarar av att läsa istället för att göra andra dummheter, och jag tror inte att alla andra heller klarar av det, att läsa istället för att leva destruktivt.

Kommentarer
Postat av: Marie

Att fly till böckernas värld där allt är enkelt och löjligt vackert är något jag känner igen.

Fortsätt fly till böckerna, min vän. Och när böckerna inte hjälper så får du fly till mig. En promenad och en kopp te...

Kram!

2009-01-11 @ 13:37:55
URL: http://garderobstrollet.lannbrink.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0