Jag har också en dröm- drömmen om en bättre värld.

Jag säger er mina vänner att fastän vi har kommit en lång bit på vägen, så har vi fortfarande långt kvar. Man jag har också en dröm, en dröm som många före mig också drömt.
      Jag säger er mina systrar och bröder att fastän svårigheter väntar oss, så har vi åtminstone börjat vandra. För jag har också en dröm- drömmen om en bättre värld!
      Jag har också en dröm, att vi alla Guds barn- svarta och vita, judar och hedningar, kristna och muslimer ska kunna fatta varandras händer och fortsätta den kamp som våra modiga förfäder börjat. Att vi alla tillsammans- nation för nation, stad för stad och by för by- ställer oss upp tillsammans och säger att nu är det nog!
      I år är det 46 år sedan Martin Luther King höll sitt berömda tal i Washington. Han hade en dröm! Han hade en dröm om ett fritt Amerika, om en nation där folk blev bedömda efter sin karaktär och inte efter sin hudfärg. Han hade en dröm om att Amerika skulle leva upp till sin egen konstitution och bli ett land där alla var lika mycket värda. Att forna fiender skulle kunna sitta vid samma bord. Att stater som försmäktade av orättvisor och förtryck skulle bli till oaser av frihet och rättvisa. Att svarta och vita personer skulle kunna hålla varandras händer som bröder och systrar. Men jag stannar inte där, för:
      Jag har också en dröm- drömmen om en bättre värld. Att vi alla människor på jorden hedrar denne frihetskämpe genom att själva kämpa för den frihet som förvägras våra systrar och bröder. Att vi tillsammans kämpar för en bättre värld där ord som ”frihet, rättvisa och demokrati” ska vara självklara för alla.
      Jag har också en dröm. Jag drömmer om att våra modiga bröder i Burma ska få leva i fred i ett demokratiskt land.
      Jag har också en dröm. Jag drömmer om att våra förtryckta systrar i Afghanistan och Pakistan ska få njuta av en rättvis värld.
      Jag har också en dröm. Jag drömmer om att alla barn i hela världen ska få smaka frihetens frukter.
      Jag har också en dröm, att vi inte glömmer våra förfäders och medmänniskors kamp. Att vi inte nöjer oss med att Berlinmuren fallit när det byggs en ny i Gaza. Att vi inte stannar vid att Sverige snart firar 200 år utan krig när blodiga krig rasar i både Afrika och Asien. Att vi inte blundar för alla förtryckande diktaturer bara för att alla länder i Norden njuter av demokrati. Att vi inte bara minns och hedrar offren för det senaste folkmordet i Europa- utan att vi vägrar låta det ske igen någonstans i hela världen oavsett om det är i Palestina eller Rwanda. Att vi inte stannar vid pressfrihet i västvärlden när Dawit Isaak varit fängslad i snart tretusen dagar. Att vi inte bara förfasas av terrordåd i New York och Madrid, när det dagligen sker i både Afrika och Asien.
      Jag har också en dröm- drömmen om en bättre värld där vi alla tillsammans, alla människor i alla länder håller varandras händer som systrar och bröder. Att vi hjälper varandra och skapar en värld som är en oas av frihet och rättvisa. Jag drömmer också om att vi alla inser att vi alla kan göra något. Att vi inser att tillsammans klarar vi allt.
      Jag har likt Martin Luther King också en dröm. Att vi tillsammans skapar en bättre värld. En värld som vi stolt kan lämna över till våra barn.
      Jag har också en dröm- att vi uppfyller drömmen om en bättre värld.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fint skrivet.



Ang namn msn, det kanske är molnigt nu. Men du kommer att se den igen när molnen lättar. Den finns där

2009-04-04 @ 14:28:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0