Vad är du värd? alt. Stackars fattiga studenter, alt. Dagens I-landsproblem

Vad är du värd, egentligen?
Hur mycket tillgångar har du?
Kläderna du bär? Hur har du råd med dom om du inte har råd med något annat?
Stackars fattiga student!

Jag läste någonstans när någon berättade att förespråkare för djurens rätt hade ställt sig utanför en högskola för att tigga spons, och skribenten i fråga skrattade gott åt deras dummhet. Han menade på att studenter inte har ett öre över. Ett öre över för vad? Har ni festat för mycket nu igen?

Dagens I-landsproblem uppstod när jag i kön på Hemköp upptäckte att min Ipod var borta, och även om jag bor mitt på stan så orkade jag inte gå för att hämta den. Vilket fick mig att skratta hårt åt mig själv.
Jag orkade alltså inte gå hem eftersom jag kände mig mör, vilket jag brukar göra efter ett naparapat-besök =400:-
 Så jag orkade inte bära min fullproppade väska =6-800?:-
som var full med skolböcker och grejs ~500:-
Hem, för det skulle bli varmt och jobbigt i min vinterjacka = xxxx (pappa betalade!):-
Och mina skor är så jobbiga att snöra =1000:-

Jag äger eller är delägare i:
 2 bärbara datorer
1 dyyyr damsugare som tar bort allt katthår
1 digitalkamera
1 Ipod
mängder med böcker, filmer och skivor
Massor med kläder
två tv-apparater
stereo
smink (allt är från The Body Shop, och det kostar lite extra, men lätt värt det!)
osv.
osv.

Det här är säkert inte bara jag, visst, jag är också en fattig liten student. Men har man råd att kröka så har man fan råd att köpa ekologiskt kaffe också. Jag tror stenhårt på att en människa kan förändra mängder med saker, och att många bäckar små...

Ta sminket tillexempel. Jag vet inte vad en mascara från tex Loreal kostar, men den dyraste The Body Shop (TBS) har kostar 195:- Det är ju inga pengar när du endå ska köpa en mascara. Varför då inte lägga några tior på att köpa en som du med gott samvete kan bära? Okej att studenter inte har råd med deras ansiktskrämer som kostar närmare 400:- för en liten burk. Men en mascara! Det har alla tjejer som sminkar sig råd med.

Och kaffet. Om du inte råkar vara den typen som kokar ett paket om dagen, för då kan jag förstå om det blir kostsamt i längden. Men alla andra har råd att köpa ett paket för 34:- istället för 29:- Jag vet att det kan vara tufft i slutet av månaden, och då spelar varje krona roll. Men köp ditt kaffe vid löning och du kommer inte märka att du gav bort en femma för en bättre värld.

Så poängen är alltså, oavsett hur fattig man är har man alltid råd att hjälpa på något sätt, med någonting!

Fast jag undrar varför dom ekologiska bananerna kommer i plastpåse, det måste ju vara ett enormt resursslöseri!?

Sen vill jag avsluta med att kasta en känga åt alla rökare, undertecknad medräknad. Strävar du efter en bättre värld, så finns det ingen ursäkt överhuvudtaget att röka. Googla lite och du kommer få läsa en massa skrämmande fakta om vad tobaksindustrin genererar för hemskheter. Jag är en ond människa och röker i alla fall, men nu har jag iaf utsläppsrätter som ger mig rätt att smutsa ner miljön till en viss gräns. Helst ser jag att ni förstår vad jag menar, annars kan ni skriva en giftig kommentar så förklarar jag mer.

Jag tror du får ett tons utsläpprätt för 350:- Har du råd att röka har du fan råd att köpa en sån om året också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0