1021

jag är faktiskt inte farlig just nu. Jag ville bara tala om hur det kan vara, och hur det kommer att bli. jag? jag mår faktiskt ganska okej. Jag är jätteledsen för att jag sårat dig, men jag tror samtidigt att vi kan komma stärkta ur det här, som nästan allt annat.

Detta är till dig som funderar på att skära dig för första gången:
Du kommer nog tycka om det.
Du kommer nog finna blodet och smärtan beroendeframkallande.
Men även om du tror att du kan kontrollera dig och bara göra några få som inte är så djupa och kommer läka fort.... dom kommer bli djupare.
Dom kommer lämna ärr.
Dom kommer ta flera månader att läka
Och flera år för att ärren att blekna

OM du tror att du kan hålla dig till ett enda ommråde på kroppen
...så tänk efter igen
...det kommer sprida sig när skinnet tar slut.

Var beredd på att dra dig undan från andra,
var beredd på att alltid känna skam.
Även om du är världens ärligaste person så kommer du finna dig själv  ljugandes för dom du älskar.
Du kommer dra dig undan när dina vänner försöker röra vid dig som om deras händer var doppade i gift.
Du kommer vara livrädd över att dom kanske kommer känna något under tyget på din tröja eller helt enkelt för att det gör så ont att bli rörd.
Glöm bort hela tanken på att älska,
för ingen får komma nära
glöm bort tanken på att ha sex med den du tycker om,
dina sårskorpor kommer spricka när du rör dig

Var beredd på att förlora kontrollen
så mycket att du fruktar din nästa gång,
för att du inte vet hur djupt det kommer bli.
Vänta bara tills 10 st blir 100....
Var beredd på att hela ditt liv kommer krettsa runt att skada
...skada
...och att dölja det.
...vänta bara tills den gången du skär 'för djupt'
Du kommer få panik över att det inte vill sluta blöda
över att sidorna gapar
du kommer att känna hur hela kroppen skakar.
Du får panik attacker och du är livrädd,
men du kan inte berätta för någon.

Så du sitter där ensam

...och ber för att allt ska gå bra och du svär över att du aldrig ska gå så långt igen
Men det kommer du,
och du kommer gå längre.
Men oroa dig inte,
du kommer lära dig att ta hand om dina skärsår så att du kan göra djupare och djupare och ändå undvika akuten. Och ju bättre du blir på att sköta om dina sår,
desto djupare kommer dom bli.

vänta tills du hamnar på psyket
tänk på att jag varnade dig, den dagen dom hälsar dig vid namn
kom ihåg att jag lovade dig det
när du blir stämplad som knäpp

Du kommer ljuga och försvara varför du finner dig själv spenderandes 200,
 300
eller 500 kronor varje gång du går till apoteket.
Du kommer känna hur ditt hjärta dunkar varje gång du går fram till disken för att betala dina varor.
Fjärils strips...
3 eller 4 olika sorters bandage....
sår rengörare...
antibiotisk kräm...
kirurgisk tejp...
ärr förminskare....
Du kommer att stampa otåligt för att få kön att röra sig och att för att ingen ska stirra på dig och undra vad du behöver allt det där för.
Och på samma gång,
(i smyg, )
önskar du att någon märker det...
någon som står i kön med famnen full med samma varor som du...
någon som förstår,

fast det händer ju självklart aldrig.

Detta kommer inte vara det enda du spenderar dina pengar på.
Var beredd att köpa en helt ny garderob...
Långärmade tröjor i sommarfärger,
armband,
wristband,
kängor...
handskar...
listan är hur lång som helst.

Du kommer att börja titta på alla på ett helt annat sätt
Låta din blick svepa över deras kroppar efter något som helst tecken av självskadande
hoppandes att du kanske möter någon som dig,
så att du inte behöver känna dig så otroligt ensam.
Du kommer inte ens tänka på det ...
samtidigt som din blick sveper över deras vrister och armar,
önskandes att dom är som du...
men det är dom inte.
Du kommer se hela rena armar och känna dig fruktansvärt skammsen och ensam.

Du kommer börja göra en massa saker ensam.
Du kommer alltid behöva tvätta din tvätt ensam så att ingen ska se blod fläckarna på dina kläder och handukar.
Du kommer att få städa upp blod hela tiden...
Skrubba ditt badrumsgolv...
Torka bort blodet från ditt tangentbord.

Du kommer inte klara dig genom dagen utan att skära...
När du minst anar det kommer du sitta på en offentlig toalett och sprätta bort sårskorpor
När du är riktigt desperat så kan allting vara något att skada dig med...
en sax....
en nyckel...
en nål...
ett gem...
t.o.m. en penna.
 Det spelar ingen roll vad det är,
om du verkligen måste skada så kommer du hitta något.

Säj hejdå till saker som du förr tog för givet.
Som att använda shorts
eller kort kjol
eller sandaler...
pedikyrer...
linnen.

En normal sommardag på stranden eller simmandes i en pool kommer att vara blott ett minne för dig.

Var beredd på att klia.
 För det kommer klia....
Så mycket att det ser ut som att du har loppor eller någon hudsjukdom.

Du kommer bli en expert på din kropp sammtidigt som du sakta förstör den...
Du kommer drömma om att skära...
du kommer drömma om att bli avslöjad.
du kommer drömma mardrömmar om att bli avslöjad.
Det kommer plåga dig dag och natt,
det kommer ta över ditt liv.
det kommer så småningom att ta ditt liv
Du kommer önska att du aldrig gjorde det den där försörsta gången för att du absolut HATAR att skära... Sammtidigt som du älskar det och inte kan leva utan det...

när du sitter där och skriver en blogg om ditt beroende
försöker förklara hatkärleken du känner till dina impulser och dina rakblad
tänk på mig då
kom ihåg att jag varnade dig

den dagen du försöker rädda någon annans liv
genom att berätta om biverkningarna
kommer dom inte att lyssna
du kommer känna dig misslyckad
och strafffa dig själv
...för du vet
att dom är precis som du
egentligen.
bara bättre
för ingen är så värdelös som du

minns att jag varnade dig
den dagen du drar dig undan för att dom du älskar ska slippa lida
minns att jag bad dig låta bli
när folk lämnar dig för att du väljer att fortsätta göra dig själv illa
kom ihåg att jag sa det
när du försöker tala om för omgivningen att det är värre än heroin

du kan inte sluta
om du försöker kommer du att straffa dig själv för att du misslyckas.

vänta tills rakbladen inte räcker till
och du lägger handen på varma plattor,
klämmer dig i dörrar
och tankarna på självmord inte är långt borta

vänta tills någon av dina randiga vänner dör
du står vid graven och säger förlåt
"det borde ha varit jag"
när någon av dina änglar säger
"frågan är inte om vi kommer att dö, utan vem av oss som hinner först"
minns då¨, att någon försökte varna dig

du kommer att veta
att du har förstör ditt liv
och allt ger dig anledningar till att skada

kom ihåg att jag försökte stoppa dig


... och om det inte räcker,
så förlåt för att jag inte räckte till.

gör inte dig själv illa.
det drabbar inte bara dig själv
har du redan fastnat har du en svår kamp framför dig
men jag finns här,
jag bär dig när du faller
för nu orkar jag

just nu är jag stark.
jag har någon som ger mig styrka
som bara md sin uppenbarelse gör att jag orkar
som med sin närhet gör att jag ser fram emot imorgon.
hans kropp mot min..
jag i hans armar
livselixir

Kommentarer
Postat av: Caspian

Lisa lovely. Jag har läst en hel del krönikor, bloggar, dagböcker i mitt liv.
Men ingenting slår den här. Så ren, så äkta.
Sanningen. Sanningen nerskriven. Facit i handen.
Du har format allt så bra, och det är precis så det är. Jag kan känna igen mig i allt du skriver, precis allt. Jag vill att du ska veta att jag finns här för dig. Jag är glad att du inte är självdestruktiv just nu. Jag är så otroligt glad för det, och jag hoppas att det håller i sig. Jag finns här.
Och du, tack för bloggen. Jag behövde läsa den idag.
Just idag.

2007-11-02 @ 14:54:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0